
INTERIOR
SUCCESS STORIES.
Rob van Leen
Royal DSM – Chief Innovation Officer – Member Executive Committee
Interieur DSM Innovation Center Brightlands Chemelot Campus
Op Brightlands Chemelot Campus komen onderzoek, bedrijfsleven en onderwijs samen. Ook fysiek, in het campusgebouw. Bartijn architecten en JPCreative hebben getekend voor het interieur van het DSM Innovation Center.
De verhuizing naar een nieuw gebouw betekent een nieuwe manier van werken, met flexibele werkplekken en moderne communicatietechnologieën. De uitdaging was vooral om een leefbare omgeving te creëren waarin ontmoeting en elkaar inspireren centraal staan. Ook was het een uitdaging om de verschillende groepen medewerkers voor het eerst in één gebouw te laten werken.
Ruud (Bartijn) en Joyce (Paijens) hebben hun unieke stempel gedrukt op het interieur van het DSM Innovation Center. Zij hebben onze visie vertaald naar een werkomgeving waarin onze medewerkers zich écht thuis voelen. Door een heldere plattegrond is het een bijzonder dynamische werkomgeving geworden, die het Nieuwe Werken faciliteert.
Ruud heeft daarbij aansluiting gezocht bij de architect van het gebouw en het ontwerp op essentiele plaatsen zo gewijzigd dat het gebruik gemakkelijker werd en de uitstraling mooier.
Joyce heeft met de werkgroep onderzocht waar precies behoefte aan was en dat vertaald naar concepten en kleuren, door te kijken naar de belevingswereld en activiteiten van diverse organisatieonderdelen. Ze heeft uitstekend aangevoeld dat Het Nieuwe Werken vraagt om een andere werkomgeving. Ze heeft beleving en functionaliteit naadloos weten te integreren, bijvoorbeeld door elke etage een eigen kleurbeleving te geven, zonder dat het afbreuk doet aan de eenheid van het geheel.
Duurzaamheid loopt als een rode draad door het concept en de uitwerking. Zo zijn de unieke tafels door Ruud zelf ontworpen en gemaakt van stukjes afvalhout uit de hele wereld. Het tapijt is gefabriceerd van gerecyclede fietsbanden.
De brainstormruimte heeft kleuren die de creativiteit aanwakkeren. Het was een proces waarin wij onze ideeën langzaam vertaald zagen worden naar vormen en kleuren, en waarin onze visie vertaald werd naar een werkomgeving waar medewerkers zich écht prettig voelen en geïnspireerd worden. De werkomgeving is zó in trek, dat medewerkers van andere vestigingen een excuus zoeken om hier te komen werken.
Joyce is overigens niet alleen zeer bekwaam in het stylen van ruimten, maar ook van mensen. Ze leert professionals hoe ze zich beter kunnen profileren en presenteren, en gaat daarbij verder dan uiterlijke presentatie. Ze weet precies wat er nodig is in een boardroom.
Chrit Héman
De Pyler
School met speciaal onderwijs voor kinderen met SO, Auti en VSO in Heerlen in de leeftijd van 4 tot en met 18 jaar.
Naar een nieuw gebouw gaan is altijd spannend, zowel voor de kinderen als de medewerkers. Ik besloot daarom advies in te winnen om de beleving van het gebouw met name door het gebruik van materialen en kleuren in een harmonieus en veilig geheel om te zetten.
Ik had intussen interieuradviseur Joyce Paijens ontmoet bij een lezing die zij gaf over het gebruik van kleuren. Hier hoorde ik feitelijkheden over vormgeving en gebruik van kleur waarbij ik nog nooit had stilgestaan.
Kleur en stijl moeten bij een organisatie passen. Je krijgt nooit een tweede kans om de eerste indruk goed te maken. Een goede uitstraling kan het verschil maken tussen een positieve en negatieve sfeer.
We hebben Joyce gevraagd een kleur en materiaal concept op te stellen. Wij waren meteen enthousiast. Haar creativiteit werkte stimulerend, uitnodigend en geeft vertrouwen.
Een ambitieus gedurfd concept van aardetinten met houtstructuren. Maar het mooie was dat met simpele ideeën een heel bijzonder interieur ontstond.
Een van de locatie directeuren merkte op dat naam en de rest van de vormgeving ook niet meer van deze tijd waren. (onze naam was de zonnewijzer)
Onder leiding van Joyce zijn we toen ook gaan brainstormen over een nieuwe naam, logo en huisstijl. Zij betrok er meteen de organisatie bij; het moest namelijk een passend zijn tussen gebruiker en omgeving. Het totale concept beantwoordde geheel aan onze wensen en de intentie van onze organisatie.
De nieuwe naam: De Pyler voor onze school is niet zomaar gekozen. Hier zit een visie achter.
Onze school is gelegen in een wijk in Heerlen die van oudsher verbonden is met de mijnbouwhistorie. Een pijler is in de mijnbouw de gang van waaruit de waardevolle steenkool gewonnen wordt. Het is de gestutte en (relatief) veilige gang van waaruit de steenkoollagen bereikt/ontgonnen kunnen worden. Als school voor speciaal onderwijs is dat wat wij ook proberen te zijn voor onze leerlingen. Een veilige plek vormen, van waaruit we kunnen proberen, door de juiste ondersteuning en aanpak, de waardevolle “lagen” in de ontwikkeling van onze leerlingen naar buiten te halen. In elke leerling schuilen mogelijkheden en kwaliteiten die de kans moeten krijgen naar de oppervlakte te komen. Dát bewerkstelligen zien wij als team als een uitdaging en onze roeping. Een pijler heeft ook de betekenis van steunpilaar, drager. De Y staat symbool voor de drie doelgroepen die wij binnen onze school een plek bieden: SO, Auti en VSO.
De Y zonder puntjes geeft aan dat we anders zijn dan je zou verwachten. We zijn speciaal!!
Nog dagelijks krijgen we complimenten over de uitstraling van het gebouw en de prachtige kleuren waardoor er een stimulerende sfeer is ontstaan. Het past bij het gebouw maar vooral bij de medewerkers en de kinderen. Door de unieke stijl en de aandacht voor het doel van de kinderen is het een speciaal gebouw geworden. De enthousiaste samenwerking en de inspirerende ideeën en gedachten van Joyce hebben ons een prachtig interieur gegeven. De doelstelling van onze organisatie is kleurrijk vertaald in een omgeving, waar de kinderen zich veilig voelen en de rust vinden om tot leren te komen.
Theo Korn
Service Manager Facilitaire Services Rabobank Centraal Zuid-Limburg
Rabobank Centraal Zuid-Limburg was al langer op zoek naar een locatie om een nieuw adviescentrum in te richten. Een plek waar klanten welkom zijn voor advies over uiteenlopende bankzaken, coöperatieve activiteiten mogelijk zijn en met voldoende ruimte om diverse afdelingen centraal te huisvesten.
Een van de belangrijkste uitgangspunten was de wens om hiervoor een bestaand cultuurhistorisch pand te gebruiken. Dit soort panden zijn er tenslotte genoeg in ons mooie Zuid-Limburg en vele daarvan hebben dringend behoefte aan een nieuwe bestemming.
Zo zijn we terecht gekomen in Bocholtz, waar hoeve Overhuizen als onderdeel van een inmiddels failliet zorghotel alweer enkele jaren leeg lag. Een samenwerkingsverband tussen de architecten Bartijn en Satijn heeft uiteindelijk het ‘winnende’ ontwerp opgeleverd om van de hoeve een uniek en transparant adviescentrum te maken.
Ruud Bartijn en Joyce Paijens hebben hierbij hun unieke stempel gedrukt op het ontwerp van de indeling en inrichting. Een stempel die tevens uitstekend rekening houdt met de ideeën van de opdrachtgever.
En dat maakt beide ontwerpers zo bijzonder! Ze hebben oprechte aandacht voor de wensen van de klant en verwerken die input in hun ontwerpen. Hierdoor heb je als eigenaar/gebruiker van het gebouw ook echt het gevoel dat het ‘jouw’ gebouw is: een gebouw dat aansluit op de wensen ten aanzien van vorm, kleuren en inrichting.
Joyce heeft ons laten zien dat akoestische maatregelen ook mooi kunnen zijn. Daarbij beperkte zij zich niet alleen tot kleuren en materialen. Samen met Ahrend Inrichten en onze afdeling Communicatie en Coöperatie creëerde zij op de vele akoestische panelen in het pand met grote fotoprints van mooie landschappen en karakteristieke gebouwen een prachtige impressie van het werkgebied van onze bank.
Ook is er gedurende het traject veel aandacht geweest voor de samenwerking met onze afdeling Facilitaire Services om te borgen dat de inrichting van het gebouw voldeed aan de facilitaire eisen. Een zeer belangrijk punt om een gebouw efficiënt en optimaal te kunnen gebruiken en onderhouden, en iets waar Joyce Paijens en Ruud Bartijn zich erg bewust van zijn.
Het resultaat mag er zijn: een kantoor waar historie en modern design samenkomen, mensen ontmoeten centraal staat, inspirerend en uitnodigend. Maar vooral ook een plek waar klanten en medewerkers zich thuis voelen, en die zelfs een jaar na ingebruikname nog elke dag bijzonder aanvoelt.
Alain Sot
Directeur Generale Nedap France Corporate identity
Tien jaar na de oprichting van Nedap in Frankrijk zijn wij gestart met het een nieuw gebouw. Onze huisvesting werd te klein en had geen imago en uitstraling naar onze prospecten en klanten.
Tijdens de bouw waren we totaal niet bezig met het interieur voor onze organisatie.
Onze architect Ruud Bartijn heeft ons meerdere malen attent gemaakt op het feit dat het geheel ‘gebouw en interieur moet kloppen met ons vak en onze activiteiten.
Maar zoals altijd was hier geen budget voor.
Maar toch. Wij kwamen in contact met de interieur architect Joyce Payens
Zij beweerde dat de binnenkant van het gebouw minstens zo belangrijk was om tevreden medewerkers te houden. Het interieur is van wezenlijk belang voor de werksfeer binnen en de uitstraling naar buiten.
Wij hebben een afspraak geaccepteerd en na dit eerste gesprek kwam zij met haar kleurfilosofie die zij passend maakt bij een organisatie.
Zo maar wat kleuren en vormen gebruiken was volgens haar niet meer van deze tijd.
En de hele dag in wit licht zitten zonder kleur eromheen was volgens haar geen goede zaak voor de medewerkers.
Wat verbluffend was voor ons was dat zij in de tweede afspraak kleuren en beelden liet zien waarbij wij ons erg lekker bij voelden en die perfect bij onze filosofie pasten. Joyce had precies begrepen waarbij het voor ons omgaat. Le sens du detail.
Hierna waren wij volledig overtuigd van deze filosofie, een openbaring, en wij hebben daar nog steeds geen spijt van.
Het boeiende van het proces was dat zij ons langzaamaan meenam in een belevingswereld van kleur en vorm, die wij al in onze filosofie hadden, maar die wij niet in onze vormgeving in het interieur konden uitstralen. Die vertaalslag heeft Joyce gemaakt. Het was een boeiende tijd, steeds in overleg met elkaar naar het definitieve concept.
Vanuit het interieur zijn wij verder gaan filosoferen over een nieuw jaarverslag en een corperate identity brochure .
We vinden dat we een grote stap voorwaarts hebben gezet in ons imago en onze uitstraling, maar ook bij ons zelf in onze hoofden dankzij de visie en creativiteit van Joyce.
Wij zijn daardoor professioneler geworden ons personeel is trots op de zaak.
Dankzij haar expertise heeft Joyce gezorgd dat er een eenheid ontstond in ons verhaal en de omgeving waarin we werken.
Wij zijn blij met het prachtige gebouw van Ruud en het bijzondere interieur van Joyce waar we elke dag van genieten.
Als wij nu klanten ontvangen merken we dat onze filosofie past bij de uitstraling van het gebouw en het interieur. Deze harmonie geeft duidelijkheid over onze identiteit naar buiten en werkt stimulerend voor de werkspirit van onze medewerkers. Het totale concept klopt.
Wil Houben
Directeur Kamer van Koophandel Limburg
Het Ondernemersplein Limburg is de "place to be" voor ondernemend Limburg. Naast de Kamer van Koophandel en Syntens huist hier het georganiseerde bedrijfsleven. Met LLTB, LWV en MKB-Limburg onder een dak!
Deze ondernemerscampus omvat twee rijksmonumentale gebouwen die met een nieuwe verbinding aaneen zijn gesmeed. Rondom dit draaipunt zijn de gemeenschappelijke voorzieningen als receptie, vergaderzalen, ontvangstruimten en bedrijfsrestaurant gegroepeerd. Al deze "openbare" voorzieningen staan mede ten dienste van ondernemers.
Bij de inrichting van het KvK-domein is gekozen voor een "bottom up" werkwijze. Niet directie of management bepaalden, maar een werkgroepje "look and feel". Bemenst met een dwarsdoorsnede van de 130 medewerkers van de KvK. Om deze Betrokken, Bevlogen en Betrokken vertegenwoordigers van ons personeel te coachen in hun keuzeproces werd Joyce Payens erbij gehaald. Zonder de inbreng van onze mensen geweld aan te doen, heeft zij op vakkundige en inspirerende wijze sturing gegeven.
Het resultaat mag er wezen. Gekozen is voor een kleurstelling waarbij de drie kernwaarden Bevlogen, Betrokken en Betrouwbaar zijn vertaald in respectievelijk Magenta, Groen en Blauw. De bovenste verdieping is voor de afdelingen regiostimulering, internationale handel, marketing en communicatie. De kleur magenta staat voor inspiratie, spiritualiteit, bevlogenheid. Het is de kleur van de lente, een explosie van kleur, energie en hoop. De tweede verdieping herbergt de financiële afdeling, de staf, directie en bestuur. De kleur groen staat voor openheid, transparantie, gelijkwaardigheid, interactie en betrokkenheid. Het is de kleur van de zomer, van samenkomen en delen, van converseren. De eerste verdieping en begane grond zijn de werkvloeren van voorlichting en handelsregister. De kleur blauw staat voor orde, regelmaat en beheersing. soliede en betrouwbaar. Het is de kleur van de winter, waarin de natuur zich opmaakt voor het nieuwe.
Kort en goed: we ontdekten door Joyce drie jaargetijden in ons gebouw. Maar Vivaldi mist er dan nog een; de herfst met zijn prachtige warme kleuren. Kleuren die gastvrijheid symboliseren, de bezoeker het gevoel geeft welkom te zijn, geborgenheid, wat kan ik voor u doen? De entourage van de herfst als rode draad voor de aankleding van de ontvangst- en ontmoetingsruimten van de campus. Met kleuren als goud en brique. Pure verwennerij!
Vier jaargetijden, vier kleurstellingen in wandbekledingen, meubilair en beleving. Duidingen van de veelzijdigheid van de Kamer van Koophandel. Wij helpen ondernemers verder met ondernemen met bevlogen, betrokken en betrouwbare medewerkers. Het hele jaar door, vier seizoenen lang!
Bert Bosch
Lid stuurgroep “pimp Herle”
Van de jaren zestig in één ruk door naar 2015..
Het imago van het Beroepscollege locatie Herle in Heerlen, (beter bekend als het voormalige Herlecollege) had, volgens de verantwoordelijken een grondige oppoetsbeurt nodig.
In het verlengde daarvan moest het gebouw (wel erg bedaagd en weinig “fris”,) ook een forse opknap- en opfrisbeurt krijgen. De gangen, de lokalen, de buitenkant; alles was duidelijk in de laatste jaren behoorlijk verwaarloosd en paste niet meer bij het gewenste nieuwe, frisse, imago.
Na een presentatie van Joyce met een aantal mogelijke “doorkijkjes” (met name de voor-na artist-impressions spraken tot de verbeelding) reageerde de stuurgroep enthousiast op de voorgestelde facelift.
Joyce overtuigde door het creatief, gedurfd, gebruik van kleuren en kleurencombinaties, door grote “gebaren” en het consequent doorvoeren van haar ideeën.
In het uitvoeringstraject viel vooral de perfecte samenwerking én synthese met de ideeën van leerlingen en docenten op. Nieuwe ideeën werden steeds getoetst aan het afgesproken concept. Joyce kon ook heel enthousiast reageren op creatieve inbreng van stuurgroep, docenten en ouders. Haar enthousiasme inspireerde, op haar beurt, ook de betrokkenen en dreef hen naar ongekende hoogten.
Zonder “hokkerig” te denken, hield Joyce wel de grote lijnen vast en trok iedereen, vriendelijk maar duidelijk, terug naar de afgesproken opzet.
Hoewel het uiteindelijke resultaat toch wel verschillen vertoont met/er aanpassingen van het oorspronkelijke idee geweest zijn, mogen wij wel stellen dat “the big picture” zoals Joyce schilderde, ongewijzigd is gebleven.
Wij zijn erg tevreden over de samenwerking met Joyce en danken haar van harte voor de samenwerking die er toe heeft geleid dat leerlingen én ouders nu positief reageren op de uitstraling van ons “2015”-gebouw. De imagoverbetering is goed ingezet en werpt reeds zijn eerste resultaten af. Het aantal aanmeldingen is in het afgelopen jaar, voor het eerst in jaren, gegroeid.
We hopen Joyce ook weer te mogen strikken om de tweede fase van onze renovatie te begeleiden.
Joyce, bedankt voor de stimulerende, inspirerende samenwerking
Daan Tettero
Directiesecretaris Syntrus Achmea Real Estate & Finance
Een nieuw interieur bij een vastgoedbelegger. Dan denk je aan saai en degelijk. Niets is minder waar en de medewerkers en bezoekers blijven een jaar na de verandering enthousiast.
Met name het creatieve proces was achteraf zeer belangrijk en Joyce heeft dit uitstekend gedaan. De vraag "welke kleur vind je bij jouw afdeling passen" en nog een aantal van dit soort vragen werd eerst als vreemd bestempeld binnen het toch wat traditionele vastgoedbedrijf. Pas toen we de kleursamples per etage hadden uitgestald en 90% van de medewerkers die kleur koos die op hun vloer ook daadwerkelijk kwam te liggen begrepen we het. Het kiezen van de materialen en kleuren gebeurt niet door één persoon afzonderlijk. Het betrekken van mensen in het creatieve proces om tot een goed gefundeerde keuze te komen is noodzakelijk en kan je dan ook het beste aan een expert als Joyce overlaten.
Tijdens de bouw zijn Ruud en Joyce ook van ongeschatte waarde gebleken. Continu werd vastgehouden aan het gekozen concept en waar kostenbesparing of versnelling in het productieproces nodig was, werden snel alternatieven aangeboden.
Ook als iets niet direct binnen de opdracht viel werd meegedacht zodat ook hier de juiste keuzes gemaakt konden worden.
Het eindresultaat mag er zijn, een nieuwe inrichting die er goed uitziet, waar mensen graag werken en waar samenwerking bevorderd wordt. En dat ook nog binnen de gestelde tijd en budget.
Hans Hupperetz
Directeur Sophianum Gulpen
Scholengemeenschap Sophianum Gulpen
Na 20 jaar was het schoolgebouw van het Sophianum in Gulpen toe aan een grootscheepse facelift. De leerlingen veranderen steeds sneller in hun voorkeuren en bij deze groep staat de tijd zeker niet stil. We wilden een eigentijds ontwerp dat aansloot bij de omgeving waarin de school ligt, de belevingswereld van de leerlingenpopulatie en de medewerkers. Hiervoor hebben wij Joyce Payens ingeschakeld.
Joyce begreep onmiddellijk wat de bedoeling was en zag wat het gebouw nodig had om een open en voor alle bewoners inspirerende plek te worden om te leren en te werken. Het zijn de bewoners die een gebouw maken en kleur geven. Daarom werden vooral de leerlingen en medewerkers middels creatieve sessies door Joyce aan het werk gezet.
Met haar methoden van werken wist zij uit deze groepen naar voren te halen wat nu precies een modern schoolgebouw is. Welke kleuren erbij horen, welk meubilair “cool” is en hoe de mooie natuurlijke omgeving van het Heuvelland geïntegreerd kon worden in het concept. Een manier van werken die even vragen opriep maar tegelijkertijd ontstond bij alle deelnemers het gevoel dat men bezig was met “hun” gebouw. Mede hierdoor herkende iedereen zich in het uiteindelijke eindconcept.
Het hele ontwerpproces heeft door deze manier van werken niet alleen een concept opgeleverd over hoe een schoolgebouw eruit moet zien. Het leverde ook waardevolle informatie op over hoe leerlingen en medewerkers denken over de organisatie, het leerklimaat, de inhoud van het onderwijs en de sfeer op school.
Grote waardering was er bij alle deelnemers voor de expertise en het enthousiasme van Joyce. Zonder deze inbreng was er nooit een zodanig concept gekomen dat naadloos aansluit bij de huidige belevingswereld van de leerlingen en de medewerkers.
De trage molen van regelgeving heeft even een rem gezet op de realisatie maar de route naar een nieuw, modern en inspirerend schoolgebouw ligt klaar.